Міжнародний досвід завідувача кафедри міжнародних економічних відносин Михайлишин Л.І. на Staff Week у Потсдамі: від обміну ідеями до міжнародної співпраці в рамках Еразмус+ К2 Участь у Staff Week 2025 в рамках EDUC у Потсдамі!

З 5 по 9 травня 2025 року я мала честь представляти Карпатський національний університет імені Василя Стефаника на Staff Week «Becoming a Sustainable Unit – A Toolkit for Implementing Your Strategy» в Університеті Потсдама. організованому в рамках EDUC (European Digital UniverCity) в Університеті Потсдама. Цей захід об’єднав близько 20 представників університетів із понад 29 країн, провідних університетів Європи, включаючи Францію, Ірландію, Норвегію, Ізраїль, Угорщину, Чехію, Туреччину та Україну.

• Université de Rennes (Франція)
• University of South-Eastern Norway (Норвегія)
• University of Haifa (Ізраїль)
• Masaryk University (Чехія)
• Pécsi Tudományegyetem (Угорщина)
• Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (Україна)
• Prague University of Economics and Business (Чехія)
• University of Southern Denmark (Данія)
• University of Limerick (Ірландія)

Розповідала про Карпатський національний університет імені Василя Стефаника як один з найкращих університетів України та українських університетів у сфері екології та сталого розвитку, що активно впроваджує принципи сталого розвитку у свою діяльність. Розповіла і презентувала Університет, що відомий своїми проєктами на базі Міжнародного наукового центру “Обсерваторія” на горі Піп Іван та Центру зустрічей молоді України та Польщі, що активно сприяють дослідженню зміни клімату, біорізноманіття Карпат і стійких природних екосистем, адже університет має багаторічний досвід реалізації екологічних проєктів та співпраці з місцевими громадами для досягнення сталого майбутнього.

Окрім командної роботи, згідно програми, працювали в групах за розподілом організаторів з International Office, Wiebke Giese and Marika BlellHead of International Summer Campus Office|ISCО

Я працювала в Group 3 – Sustainability and Education разом з Elisa Minoue з University of Limerick (Ірландія) та Tanguy Descamps з Université de Rennes (Франція). Наша команда зосередилася на тому, як інтегрувати сталість у навчальні програми та створити більш екологічно свідомих студентів, як навчати студентів сталого розвитку, сформувати модель еко культури, відповідального споживання та ощадливого споживання ресурсів, впливу на довкілля, тощо. Основними завданнями групи «Сталий розвиток та освіта», були: розробити підходи до інтеграції принципів сталого розвитку в освітні програми. Основні питання групи включали:
• Як навчати сталому розвитку, враховуючи його комплексність?
• Як створювати курси, що надихають на позитивні зміни та формують екологічну свідомість?
• Як розвивати співпрацю між викладачами, студентами та адміністрацією для досягнення спільних цілей?
• Як адаптувати навчальні програми до сучасних викликів, зокрема змін клімату та втрати біорізноманіття?

Основні пропозиції нашої групи:
1. Впровадження курсів зі сталого розвитку на рівні soft skills;
• Викладання дисциплін, пов’язаних зі свідомим споживанням, ощадливим використанням ресурсів, відповідальним прийняттям рішень та формуванням екологічної культури.
• Використання теорії донат-економіки Кейт Раворт для пояснення балансу між соціальними потребами і екологічними межами планети.
• Формування навичок управління екологічними проєктами для студентів усіх спеціальностей.
2. Розвиток екологічного мислення:
• Створення курсів, які надихають студентів брати відповідальність за довкілля.
• Навчання практичним навичкам, таким як оцінка екологічних ризиків, розробка стратегій сталого розвитку та комунікація екологічних ідей.
3. Інтеграція сталого розвитку у студентське життя:
• Підтримка ініціатив зі зменшення відходів, ощадливого використання енергії та розвитку локальних екологічних проєктів.
• Залучення студентів до реальних проектів у їхніх громадах, як, наприклад, екологічні ініціативи на базі Міжнародного наукового центру “Обсерваторія” на горі Піп Іван, Есо-hab, кампус зі сталого розвитку!

Окрім інтенсивної групової роботи, ми мали можливість познайомитися з багатою культурною спадщиною Потсдама. Ми відвідали:
• Парк Сан-Сусі – колишню королівську резиденцію з величними палацами, фонтанами та скульптурами, що є культурною спадщиною ЮНЕСКО;
• Голландський квартал – історичний район з характерними будинками червоної цегли, який створює атмосферу маленького Амстердама;
• Церкву Святих Петра і Павла – один з найстаріших храмів Потсдама з вражаючим інтер’єром та Церкву Святого Миколая (St. Nikolaikirche) — одна з найвизначніших архітектурних пам’яток Потсдама, розташована на площі Alten Markt. Її велична купольна споруда висотою 77 метрів є символом міста і чудовим прикладом німецького класицизму.
• Обеліск на Старому ринку – символ історичної величі Потсдама;
• Картинну галерею Сан-Сусі – колекцію європейського живопису 17-18 століть.
• Старий ринок (Alter Markt) — історична площа, оточена архітектурними шедеврами.
Ці культурні місця підкреслюють важливість збереження історичної спадщини як частини стратегії сталого розвитку, що добре узгоджується з ідеями нашої групи.
Особливим моментом стала екскурсія на Königlicher Weinberg (Королівський виноградник) — це історичний виноградник, розташований у Потсдамі, який був заснований в XVIII столітті за наказом прусського короля Фрідріха Великого. Виноградники в цьому регіоні славляться своєю високою якістю та багатою історією. Вони відомі своїми старовинними традиціями виноробства, що вказує на культуру виноробства, яка йде вглиб століть.
Ці ділянки мають особливе значення для виносного виробництва, і в туристичних екскурсіях на ці території зазвичай включають дегустацію вина, де можуть насолоджуватись багатими смаками та традиціями виноробства, дегустували вина червоне, біле, рожеве, включаючи, зокрема Riesling, Weißburgunder (Піно Блан). Ці моменти створили чудову атмосферу для неформального спілкування та розвитку міжнародної співпраці!

На завершення програми 9 травня учасники не лише отримали нові знання, отримали сертифікати участі, але й зміцнили свої професійні мережі та ще раз переконалися у важливості сталого розвитку в сучасній освіті.

Цей тиждень у Потсдамі став важливим кроком для мене, як представника Карпатсько університету, для розвитку нових контактів та проєктів. Я впевнена, що співпраця між університетами, такими як наш, що має унікальні можливості для досліджень на базі Міжнародного наукового центру “Обсерваторія” на горі Піп Іван, сприятиме створенню інноваційних програм зі сталого розвитку, які формуватимуть нове покоління екологічно свідомих лідерів.
Безмежна вдячність Карпатський Національний Університет Ім.В.Стефаника, в.о. ректора Церенді І.Є.,відділу міжнародних звʼязків, завідувачці Сигидин М. М., кафедрі міжнародних економічних відносин, факультету історії, політології іі міжнародних відносин, декану Гураку І.Ф., University of Potsdam
International Office, Wiebke Giese, Marika Blell,
Head of International Summer Campus Offic